Slider

Vuokra-autolla Toscanassa

sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Toscanan näkee ehdottomasti parhaiten vuokra-autolla. Tai miksei omalla autolla, mutta Suomesta asti matkustettaessa tarvitsisi paljon enemmän aikaa kuin pitkän viikonlopun. Pitkä viikonloppu loppui hyvin pian kesken myös vuokra-auton kyydillä - niin paljon Toscanassa olisi ollut nähtävää.

Meidän pääkohde Toscanassa oli Chianti Classicon alue, ja kuten aiemmin kirjoitin, Castello d'Albolan viinitila. Ehdimme kuitenkin kiertää muutakin Toscanaa, joskin vain pintaraapaisun verran.

Volpaia

Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän piti ajaa perjantaina Roomasta lounaalle Sienaan. Saimme kuitenkin tarpeeksemme kaupunkiajosta jo Roomassa, joten valitsimme lounaspaikaksi sekä Lonely Planetin että Tripadvisorin suositteleman Bar Ucci -ravintolan Volpaian kylästä. Se oli enää noin 15 kilometriä Castello d'Albolalta, ja kuulosti jo muiden kävijöiden kommenttien perusteella todella hyvältä. Kommenteissa kehuttiin sekä ruokaa että sijaintia, molempia ihan syystä.

Volpaia & Bar Ucci

Kylässä oli kirkko, kaksi ravintolaa ja viinitalo, ei ilmeisesti muuta. Kuvassa näkyy kylä lähes kokonaan :) Paljon parempi vaihtoehto kuin ruuhkainen kaupunki. Ainoita asiakkaita emme kuitenkaan olleet. Monet muut olivat löytäneet myös kylän ja sen kaksi ravintolaa. Bar Uccista lasagnen sai 7,50 eurolla, lasin viiniä kolmella. Hyvää!

Bar Ucci & lasagne

Firenze

Lauantaiaamuna lähdimme ensimmäisenä Firenzeen - edellisen illan illallisseuramme oli käynyt siellä edellisenä päivänä ja kehuivat sitä niin paljon, että päätimme myös vierailla siellä. Majoituspaikkamme lähimmästä kylästä, Radda in Chiantista, Firenzeen oli noin tunnin ajomatka, pientä ihanaa kiemuraista tietä. Ensin ylämäkeä sitten alamäkeä, sitten pidempään ylämäkeä, ja sitten taas alamäkeä. En ihan ymmärrä, miten polkupyöräily on siellä niin suosittua. Pyöräilijöitä tuli enemmän vastaan kuin autoja.

Matkalla jossain päin Chianti Classicoa

Firenzessä seikkailimme ensin auton kanssa pieniä kujia, ennen kuin löysimme joen varrelta parkkipaikan. Kiertelimme hieman ja lopulta istahdimme terassille.

Firenze

Auton kanssa keskustan kujia ajellessamme pongasimme pääasialliset nähtävyydet. Ei siis tarvinnut enää kävellen lähteä niin pitkälle kiertelemään :)

Greve in Chianti

Chianti Classicon tunnetuin kylä on Greve in Chianti. Kun kaikista ihanista kylistä piti valita yksi, jossa käymme, valitsimme sitten Greve in Chiantin juuri sen takia, että se on se Chianti Classicon "pääpaikka". Kylä oli yhtä tyhjä ihmisistä kuin kaikki muutkin kylät joiden läpi ajoimme, joten olisimme varmaan voineet valita sen sijaan minkä muun kylän tahansa. Mutta ei huono valinta tämäkään. Löysimme pizzerian, ja sain kuin sainkin jättikokoisen pizzan, jota lähdin Toscanaan hakemaan :)

Greve in Chiantissa on todella monen viinitalon tastingtilat, ja sieltä olisi voinut ostaa "luottokortin", jolle voi ladata rahaa, ja kierrellä viinitaloja ja maistella heidän viinejään. Me kun olimme kahdestaan, ja toisen täytyi ajaa autoa, emme ostaneet tätä diiliä. Voin vain kuvitella miten "hauskaa" kuskilla olisi ollut.

Badia a Passignano

Greve in Chiantin viinitilojen sijaan valitsimme yhden viinitilan toisaalta. Ajelimme muutaman kilometrin päähän Grevestä Badia a Passignano -viinitalolle, jossa on viinitalon lisäksi luostari, joka on edelleen toiminnassa. Ympäristö oli ihastuttava.

Viinitastingiin ei tarvinnut erillistä ajanvarausta. Menimme vain sisään ja kerroimme, että haluamme maistella viinejä. He olivat valinneet valmiiksi viineistään kolme punaviiniä ja kolme valkoviiniä, joita pääsi maistamaan 25 euron hintaan per kolmen viinin setti. Otimme molempia settejä yhdet. Näiden lisäksi saimme vielä maistaa yhtä hieman parempaa viiniä. Viini ei ollut DOCG-luokiteltu, mutta silti sekä hinnaltaan että maultaan muita maistamiamme viinejä parempi. Viinien esittelijä ihmetteli itsekin Italian viinintuotannon säännöksiä ja niiden sekavuutta :)

Ostoskassiimme päätyi parin viinipullon lisäksi tilan luomu-oliiviöljyä. Hinta oli parikymmentä euroa pullolta. Vielä ei olla sitä korkattu, mutta odotukset on yhtä kovat kuin hinta.

Radda in Chianti

Castello d'Albolalta lähin kylä on Radda in Chianti. Täällä kävimme pariinkin otteeseen. Pääasiallinen tarkoitus molemmilla kerroilla oli ruokakauppa. Tällaisissa pienissä tiskimyymälöissä asiointi on niin ihanaa - ostoskori täyttyi nopeaan: kinkkua, artisokkaa, täytettyjä minipaprikoita, juustoja, patonkia.

Kylä oli söötimpi kuin Greve in Chianti, mutta ei kuitenkaan pikkiriikkisen Volpaian veroinen. Tosin Volpaian näkemiseen riitti viisi minuuttia, täällä olisi voinut kierrellä pieniä laukku- ja keittiötarvikeliikkeitä, ja tietenkin ravintoloita pidempäänkin.

Yhdessäkään ravintolassa emme kuitenkaan ehtineet täällä käydä. Jotain jäi siis - myös tästä kylästä - vielä seuraavaankin kertaan ;)