Slider

Saariston rengastie pyöräillen kolmessa päivässä

tiistai 19. elokuuta 2014

Kävimme heinäkuussa Saariston rengastiellä ja kuljimme reitin pyöräillen kolmessa päivässä. Ainakin näin ensikertalaisen silmin kolmen päivän pyöräily oli sopiva reitille. Jos olisimme kiertäneet ihan koko Suuren Rengastien, niin sitten yöpymisiä olisimme tarvinneet kolmannen, mutta pienellä oikaisulla kilometrejä ei kertynyt liikaa eikä liian vähän yhdelle päivälle poljettavaksi.

Kiersimme reitin vastapäivään. Yhdistimme hieman suurta ja pientä rengastietä.

Päivä 1:
Aloitimme Merimaskusta (allaolevassa kartassa Rymättylästä pohjoiseen vihreän ja punaisen liittymäkohdassa), ja poljimme Taivassalon kautta Kustaviin (kartan ensimmäinen saari) ja menimme lautalla Iniöön, jossa vieetimme ensimmäisen yön. Emme oikaisseet katkoviivalla merkittyä reittiä pitkin, koska lauttoja meni sillä välillä niin harvoin.

Päivä 2:
Poljimme Iniöstä Houtskarin kautta Korppooseen ja olimme siellä toisen yön.

Päivä 3:
Jatkoimme Korppoosta Nauvoon, ja siitä oikaisimme pienen rengastien kautta takaisin Merimaskuun.

Linkitän tähän eri päivien postaukset, kunhan saan ne kirjoitettua.

Kuva: lautta.net/rengastie

Missä kaikki muut pyöräilijät olivat?
Olin kuvitellut näkeväni reitillä kasapäin pyöräilijöitä, varsinkin kun oli heinäkuun puoliväli, eli Suomen suosituin lomasesonki. Kuvitelmani oli väärä. Pyöräilijöitä meidän lisäksi oli vain kourallinen. Suurin osa reitin kulkijoista oli matkassa auton kanssa, mutta ei heitäkään ruuhkaksi asti riittänyt. Lauttoihin mahtui aina kaikki - autot ja pyörät. Kukaan ei jäänyt rannalle. Tämä oli ehkä suurin huolenaiheeni, sillä aloin pohtia asiaa vasta lähtöpäivänä, eikä meillä todellakaan ollut varauksia lauttoihin. Eikä siis tarvinnutkaan olla. Varauksia ei ilmeisesti edes oteta vastaan.

Ilman karttaa liikenteeseen
Ei meillä ollut karttaakaan. Puhelimen kartalla pärjää reitillä hyvin, ja jos haluaa paperisen version, on niitä tarjolla turisti-infoissa ja myös kauppojen seinillä olevissa kartta-automaateissa. Lautta-aikataulut ja reitin katsoin etukäteen kätevästä reittioppaasta. Reittiopas näytti päivän matkan kilometreinä, matka-ajan, ja lauttojen lähtö- ja kestoajat.

Majoituksiin ilman pitkänajan ennakointia
Majoitusvaraukset teimme pari viikkoa ennen lähtöä, ja mahduimme valitsemiimme ykkösvaihtoehtoihin. Paikanpäällä saimme tosin kuulla, että Iniön majoituksemme, Bergshagen, oli pari viikkoa eteenpäin täyteen buukattu. Varaukset on siis hyvä olla olemassa, mutta mitään kuukausien ennakointia ei tarvittu.

Mondon listaamat saariston aarteet olivat hyvänä apuna ravintoloiden, majoitusten ja muun mielenkiintoisen etsinnässä. Listaus on todella kattava.

Stay tuned, pian kirjoittelen tarkemmin mitä reitin varrelta löysimme.